Het gebruik van crowdfunding is de afgelopen jaren flink gegroeid. Waar in 2012 een bedrag van 14 miljoen euro werd opgehaald, was dat in 2017 bijna 170 miljoen. Crowdfunding wordt voor veel verschillende soorten projecten ingezet, van het terughalen van gestolen fietsen tot het financieren van werkkapitaal tot de oprichting van een bierbrouwerij.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding, eigenlijk beschrijft het woord al precies wat het is. Er wordt geld opgehaald bij de ‘crowd’. In plaats van bij één partij de financiering voor je idee of bedrijf op te halen, ga je bij crowdfunding op zoek naar verschillende partijen. Dat kunnen zowel individuen als organisaties zijn, die samen zorgen dat jij je benodigde geld bij elkaar krijgt.

Grofweg kunnen we vier vormen van crowdfunding onderscheiden, elk met verschillende tegenprestaties. In sommige gevallen, zeker bij de eerste twee, lopen de soorten door elkaar heen. In dat geval spreken we over een hybride vorm van crowdfunding. De vier vormen zijn:

  • Donaties zonder tegenprestaties
    In deze vorm van crowdfunding doneren mensen een bedrag zonder daarbij een wezenlijke tegenprestatie voor terug te krijgen. Vaak gaat het hier om crowdfunding voor goede doelen of sociale/maatschappelijk projecten.
  • Donaties met tegenprestaties
    Crowdfunding waarbij donateurs iets voor hun donatie terugkrijgen. Denk aan een product, een rondleiding of korting op een dienst. Het gaat hierbij nooit om een financiële tegenprestatie.
  • Leningen
    Investeerders krijgen naast hun inlegbedrag ook na een bepaalde tijd een x-percentage aan rendement uitgekeerd. Met deze vorm van crowdfunding wordt in Nederland het meeste geld opgehaald.
  • Aandelen
    Investeerders worden eigenaar van een deel van het bedrijf waarin ze investeren. Deze aandelen kunnen ze na verloop van tijd weer verkopen, vaak aan de eigenaar van het bedrijf.

Hoe werkt crowdfunding?

De basis van een crowdfundingcampagne is vrijwel altijd hetzelfde en bestaat uit enkele stappen die je moet doorlopen:

  1. Je hebt een goed plan of idee;
  2. Je weet welke bedrag je nodig hebt om dat plan mogelijk te maken;
  3. Je stelt jezelf een bepaalde tijd om dit bedrag op te halen;
  4. Je creëert een (of gebruikt een bestaande) plek waar men informatie over je project kan vinden ;
  5. Je doet een oproep aan een grote groep mensen om je financieel te steunen en biedt een tegenprestaties om hen te overtuigen te investeren.
  6. Wanneer je het volledige bedrag hebt opgehaald, ga ja beginnen aan het uitvoeren van je plan;
  7. Je zorgt ervoor dat je investeerders ook daadwerkelijk hun tegenprestatie ontvangen.

In veel gevallen is het bij crowdfunding ‘alles of niets’: of je krijgt je volledige bedrag of je krijgt niets. Bedenk vooraf dus goed welk bedrag je via crowdfunding op wil halen en hoelang je daarover wil doen.

Je investeerders zullen om verschillende redenen in je investeren. Bijvoorbeeld omdat ze je kennen en je willen ondersteunen, omdat ze een financieel rendement verwachten of omdat ze geïnteresseerd zijn in de uitkomst van je project/idee. Elke investeerders zal zijn of haar eigen reden hebben om je te helpen. Je vind je investeerders in eerste instantie vooral in je eigen netwerk. Crowdfunding inzetten zonder gebruik te maken van je eigen netwerk is eigenlijk niet haalbaar. Naarmate je meer geld opgehaald hebt, zullen ook anderen in je gaan investeren.

Platformen

Je kunt ervoor kiezen om je gehele campagne zelf te ontwikkelen, maar daar zitten enkele haken en ogen aan. Het gemakkelijkste is om gebruik te maken van een van de vele crowdfundingplatformen. Een platform biedt tools om je campagne op te zetten en helpt je bij de financiële afhandeling van je campagne. Er is een breed scala aan platformen actief op het vlak van crowdfunding. Sommige richten zich op een sector (zoals voordekunst voor creatieve projecten en oneplanetcrowd voor duurzaamheid) en sommige op een bepaald soort crowdfunding (zoals Collin alleen met leningen werkt, en Symbid zich richt aandelen). Welk platform voor jou geschikt is, is afhankelijk van verschillende factoren. Wat voor tegenprestatie kun en wil je bijvoorbeeld bieden, wat is de rechtsvorm van je organisatie en hoeveel geld wil je ophalen? De website Fundipal geeft een goede overzicht van de mogelijkheden van de verschillende platformen.

Meer weten?

Fundipal logo

Fundipal geeft ondernemers onafhankelijk inzicht en advies over crowdfunding. De platformen en hun eigenschappen worden transparant en inzichtelijk gepresenteerd, zodat ondernemers de platformen kunnen vergelijken en zelf het juiste platform kunnen kiezen.

Fundwijzer logo

Fundwijzer is de financieringswijzer van Nederland en biedt u een overzicht op het gebied van alternatieve financieringen. Zo bieden ze een overzicht van alle projecten van 75 crowdfundingplatformen, aanbieders van factoring, crowdfunding en kredietunies en een overzicht van participatiemaatschappijen.

Crowdfundy

Bij CrowdFundy kies je gemakkelijk het juiste platform, ontvang je korting en krijg je de juiste begeleiding om jouw project te laten slagen. Bespaar en maximaliseer de kans op succes!

crowdfundingscout

Crowdfundscout helpt ondernemers en particulieren die op zoek naar financiering via crowdfunding helpt bij het vinden van het meeste geschikte crowdfundingplatform. Crowdfundscout vergelijkt maximaal zes kenmerken van een financieringsaanvraag met de complete database van de Nederlandse Crowdfundmarkt.